reklama

Velehrad 2008 (moje zážitky)

Asi po 48 hodinovom spánkovom deficite nestíham zrakom lietať cez sklenené okno z prava do ľava... Zrazu len pocítim ako mi slzy stekajú po lícach a hanblivo sklopím zrak pred cudzími spolucestujúcimi. Zacítim nevoľno na žalúdku ... a v tom momente som sa našla. Som vo vlaku na ceste domov (na intrák do BA) z nádherne prežitých pár dní vo Velehrade.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Odkaz bol jasný: "Dostanete silu Ducha Svätého, ktorý na vás zostúpi a budete mi svedkami." Úlohou už je len nájsť sa (to) v realite. A tak myšlienkami lietam nielen do posledných prežitých dní, ale aj posledných udalostí môjho života.

Už akoby som zablúdila v smútku a bezmocnosti a sledovala ako sa kvapky sĺz rozbíjajú na špinavej podlahe vlakovej chodby, keď v tom zazneje mi melódia: Receive the power from the Holy Spirit...

Možno dusný a predýchaný vzduch ma núti otvoriť okno a moje ruky vystieram von, tam kde Tvoj silný vietor pod vplyvom rýchlej jazdy ich obmýva a vysušuje... Obmýva od skutkov minulosti a vysušuje od slanej vody mojich očí. Vystieram ich tam, kde na širokých poliach svoje hlavy vypínajú k oblakom neba slnečnice. Svojimi kvetmi vzdávajú ti chválu a jemným vánkom do rytmu mojej piesne zveš ich do tanca. Pripomínajú mi nedávny obraz rozjasnených mladých tvári s rukami nad hlavami, ako jednohlasne na prekvapenie charizmatického speváka Ricka Heiliho spievajú: Prišli sme ťa vzývať...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zimomriavky mnou zatriasli pri tejto spomienke a moje oči sa v tom opreli o oblaky, ktoré ma sprevádzali nie len na ceste domov, ale oblaky, ktoré sme celé dni mohli sledovať nad našimi hlavami aj tam vo Velehrade. Zdalo sa mi, že sa predbiehajú o to, kto vytvorí krajší umelecký zážitok, a ktorý z nich bude čo najkrajšie svedčiť o Tvojej kráse. V krásnej noci spolu so splnom mesiaca pretvorili oblohu na obrovské maliarske plátno. A ich obraz mal v sebe toľkú dynamiku. Každou minútou nás prekvapili iným obrazom. Oblaky a mesiac akoby spolu s nami spievali:

Lamb of God

we worship You!

Holy One

we worship You!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bread of life

we worship You!

Emanuel!

Cez deň hrali oblaky túto istú hru so slnkom. Najprv dovolili, aby nám svojou horúčosťou spálilo tváre, no potom nás ukryli a celých zahalili do svojho tieňa. A sem-tam dali miesto slnku, aby malými škárami prenikali viditeľné lúče na široké rozsiahle kopce dokola Velehradu. Ten pohľad bol nádherný. Opäť raz príroda dokázala priam metaforícky zviditeľniť konanie Božieho Ducha. Vyzeralo to, akoby tými viditeľnými lúčmi zosielal na nás všetkých prúdy milosti a darov.

Ďalej akoby vo sne blúdim pohľadom na krásnu prírodu z vlakového okna a zrak mi padne na zožaté pole... Ako sme netrpezlivo čakali na prvých pútnikov, ktorých s ich skromnými stanovými príbytkami ubytujeme na čerstvo zožatom velehradskom poli. Za dva dni nám pod rukami vyrástlo obrovské rôznofarebné pole stanov s nadšenými pútnikmi, ktorých neodradil ani štvrtkový nepríjemný dážď. Ako rýchlo prišiel, tak rýchlo aj odišiel. A nechal priestor Tvojmu dažďu. Dažďu Ducha Svätého, ktorý naše duše osviežoval a živil po celý víkend a my sme mohli tak na konci zožať obrovské skoro 6 tisícové pole zrelých klasov, ochotných vykročiť do sveta a v podobe " budete mi svedkami" nasýtiť svet. (Alebo aspoň to malé Slovensko a Česko)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Únava na ceste vlakom mi podlomila nohy a tak schúlená v kúte sedím s hlavou skrytou v dlaniach a spomienky narazia na večerné sobotňajšie bdenie a čakanie na vigíliu. Asi najviac nám rozochveli srdcia svedectvá navonok absurdné no vo svojej podstate preplnené nádejou, ktoré boli povzbudením pre plačúcich a nasýtením hladných po pravde.

Celé to vyzeralo ako perfektný plán. Keď zohrala rolu aj veľká symbolika. Napomohol k tomu silný vietor, ktorý sa ako vtedy pred 2000 rokmi rozprúdil nad večeradlom, v ktorom boli zhromaždení učeníci aj so ženami. Aj nás si tam obdaril silným vetrom, ktorému odolávali naše malé rozpálené sviečky. A s nimi v rukách sme znovu odriekali silné slová, ktoré sme už vzslovili prio sviatosti birmovania. Celú szmboliku otvorili čítania, ktoré zazneli v 3 rôznych jazykoch, a to tuším gréčtine, hebrejčine a latinčine. Čo k tomu dodať? Dejiny sa v tomto prípade opakujú vždy nanovo. Veď je Tvojou úlohou nás viesť, požehnávať a neustále nanovo oživovať. A tento víkend sa ti to podarilo dokonale. Posilnení teda Duchom Svätým sme sa viacerí po ukončení vigílie rozliezli po rôznych miestach. Niektorí ťa chválili modlitbou Taizé, iným si učaril vo vystavenej sviatosti oltárnej a iných si poslal k svojím služobníkom, ktorí vykonávali v tvojom mene "službu přímluvní modlitby".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skrčená v chodbe rýchlika som nemohla ustúpiť smiechu pri spomienke na to ako si všetkých ostatných (myslím tých spiacich vo svojich spacáčikoch rovno pod pódiom) si krátko pred rannou omšou o 4:00 zobudil krásnym osviežujúcim dažďom. Ako inak - nikto nepochybuje o Tvojom zvláštnom type humoru :). Ale predovšetkým to splnilo svoj úmysel, keďže sme mohli plnými zmyslami sláviť prebudení rozlúčkovú svätú omšu. Rozlúčka v krásne ráno je síce nezvyčajná... Ale bola krásna. A o to krajšia, že nad našimi hlavami vyletelo do sveta 7 holubíc, ktoré sme aj my nasledovali, keď sme zbalili stany, vzali vaky na plecia a vyrazili... domov.

A tak sa môj sled spomienok premenil v krásnu modlitbu rútiacou sa rýchlosťou vlaku smer "domov". Cesta sa mi stala modlitbou a modlitba cestou...

Mária Špesová

Mária Špesová

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek v neustálom boji so svojimi dvoma hnacími motormi. A to s pokorou, ktorú tak úpenlivo hľadám a pýchou, ktorá ma predsa vždy doženie. Zoznam autorových rubrík:  básneSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu